Magische formules bestaan niet in het land van de klant. Als je door het leven wil gaan als klantvriendelijk bedrijf, heb je doorgaans meer te doen dan wat opsmukwerk. Verbloemen hoeft niet: klantgericht zijn is hard werken. Niet gevreesd, er zijn voldoende bedrijven die het goede voorbeeld geven. Het is dus perfect mogelijk, ook in België!
Een merkwaardige customer experience bieden, is op dit moment nog belangrijker dan ooit. Ze zorgt ervoor dat je meer klanten weet te verleiden, een betere service weet te bieden, minder klanten ziet vertrekken en een hogere lifetime value weet te genereren.
Een merkwaardige customer experience:
is consistent overheen de gehele levenscyclus van een klant
is een reflectie van je Merk Belofte (Brand Promise)
is waardevol voor de klant én voor de organisatie
is moeiteloos en aangepast aan de situatie
is anders en steeds geloofwaardig
Klantgericht werken start bij de juiste cultuur in je organisatie. Pas wanneer je organisatie de klant centraal wil stellen – en dan bedoelen we écht willen – kan je overgaan tot het bijbrengen van vaardigheden, introduceren van technologie en verbeteren van processen. Elke organisatie is uniek en elke context is anders. Maar deze vijf grote stappen hebben organisaties met een klantgerichte cultuur toch gemeenschappelijk:
Omschrijf, in kernachtige woorden, hoe je met klanten, medewerkers en partners wil omgaan. Schrijf ze op een stukje papier en zorg dat iedereen die het leest snapt wat ze willen zeggen. Ze moeten bondig genoeg zijn zodat iedereen ze kan onthouden en krachtig genoeg zodat alle medewerkers ze kunnen vertalen naar hun eigen context.
Breng dat stukje papier met je kernwaarden tot leven. Train, leg ze uit, herhaal, doe wat nodig is om ervoor te zorgen dat die waarden ook tot leven komen in het dagelijkse leven van je medewerkers en je partners.
Mensen volgen andere mensen, dat zit ingebakken in onze genen en is ontegensprekelijk een grote kracht. Je moet er aan de voorkant energie insteken en lef tonen om dingen “anders te doen”. Wanneer mensen begrijpen wat je doet, waarom je het doet en waar het naar kan leiden, zullen ze je volgen en zullen mensen elkaar ook aanspreken wanneer iets “niet hoort”.
Je medewerkers zijn cruciaal in een klantgerichte cultuur. Betaal ze correct, laat ze groeien, coach hen in wat ze doen, geef ze de vrijheid om fouten te maken en help ze wanneer ze dat nodig hebben. Hetzelfde geldt voor partners, zorg dat ze voor je door een vuur zouden gaan wanneer het nodig is – en je zal hen zeker nodig hebben.
Een klantgerichte cultuur kan je nooit loslaten want ze is nooit “af” – er is geen eindstation. Zorg ervoor dat je de vinger aan de pols weet te houden en dat je actie neemt wanneer nodig.
Als je meer inzichten wilt over klantvriendelijkheid en welke elementen er cruciaal voor zijn, neem gerust contact op. Zin om er direct in te vliegen en nu je eerste stap naar customer centricity te zetten? Klik op de button hieronder om je in te schrijven op onze customer centricity workshop.
Initieer je customer centricity vandaag